100-års jubilæum i Brønderslev kirke - program MANDAG

Program mandag d. 28. marts

Kl. 08.15: Flaghejsning

Kl. 08.30: Morgensang i Brønderslev kirke
Organist Lone Frederiksen spiller for på salmer og sange fra Salmebogen, Højskolesangbogen m.fl.
Der knyttes også kommentarer til nogle af sangvalgene - og det bliver muligt at komme med forslag.

Kl. 09.00-10.00: Kaffe, morgenbrød, fællessang og fortælling
Der er dækket op til morgenkaffe, og når alle har fået noget i kopperne og på tallerkenerne, kommer dagens første fortælling. Fhv. sognepræst Jens Fjendbo Jensen fortæller om oplevelser fra sin tid som sognepræst i Brønderslev fra 1986-2010.

14.30-16.00: Fortællerstolen i Sognegården

Mandag eftermiddag får vi besøg af Tonny Bistrup, tidl. adm. direktør på A/S Peder Nielsen Beslagfabrik. Tonny vil fortælle om fabrikant Peder Nielsen og om virksomheden "Pedershaab", som fabrikanten grundlagde i Brønderslev i 1886, og som Brønderslev er bygget op omkring.
Der vil også være lidt anekdoter om fabrikantens forhold til kirken.

Undervejs bliver der tid til fællessang og kaffebord.

Kl. 19.30: Koncert med Nordjysk Salontrio
Salonmusik blev i gamle dage spillet på de ”finere” spiserestauranter i Danmark. Den ældre del af befolkningen kan fra dampradioens tid huske middagskoncerterne, som bl.al. blev transmitteret fra Wivex i København og Kilden i Aalborg. Salonrepertoiret består af opera- og operettetoner, letter klassiske stykker og originalt komponeret salonmusik.

Trioen består af:
Violin: Christina Rudan, som til dagligt er er medlem af Aalborg Symfoniorkester og trioen Leonora.
Cello: Kirsten Martinsen, som til dagligt er medlem af Aalborg Symfoniorkester og trioen Leonora.
Klaver: Ib Buchholtz, som til dagligt spiller i mange forskellige sammenhænge.

Gratis entré